Publicerad: 2018-07-27

Råd vid värmeböljor

Sommarvärmen kan orsaka hälsoproblem - särskilt utsatta är äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även små barn, gravida och personer som tar medicin. Ta gärna hjälp av dessa råd.

Gör så här vid en värmebölja

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Risken ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

Drick mer

Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol.

Ordna en sval miljö

Utnyttja gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

Ordna svalka

En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

Undvik fysisk ansträning

Undvik fysisk ansträgning under dygnets varmaste timmar.

Förvara läkemedel rätt

Förvara mediciner svalare än 25 °C eller i kylskåp. Läs om förvaring på bipacksedeln.

Var extra uppmärksam

Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster